deVenus està representat per quatre dones que fa un temps es van trobar per congeniar en les seves propostes artístiques i el resultat va ser una exposició a Sant Vicenç de Castellet, municipi on llavors les quatre residien.
El retrobament de la Silvia Vilaseca, la Teresa Montsech, la Luciana Losada i l’Anna Cayuela, juntament amb l’oferiment de participar en l’esdeveniment artístic El part és Art, ha facilitat a posar sobre la taula noves idees creatives que les identifiquen com a dones artistes.
El punt de partida de la seva proposta artística són
uns elements materials que han ajudat a posar en
comú les seves vivències com a dones i mares.
A partir d’un llençol blanc i de cotó, s’afegeixen
altres elements com els bastidors de cosir on
cadascuna exposa la seva creació.
Creacions que connoten la sexualitat, la concepció i, d’una manera més específica, el naixement com a porta al món i a l’inici de la vida extrauterina des de diferents òptiques (l’emocional, la fisiològica i l’espiritual).
I com tota creació en procés, aniran sorgint diferents maneres d’expressar-se que enriquiran la seva vivència com a deVenus.
Nascuda a Manresa l’any 1969.
Llicenciada en Belles Arts per la Universitat de Barcelona, en l’especialitat d’Escultura. Viu a Manresa i compagina l’activitat artística amb la docència.
Guanyadora de la Beca Güell 1994 i seleccionada en els premis internacionals Figurativas 11 i 13 del MEAM, la seva obra inicialment figurativa ha passat per períodes més minimalistes i conceptuals. Membre del grup deVenus.
L’obra deLlum forma part de la instal.lació dePart. L’obra es centra en el simbolisme de DONAR LLUM enllaçant el part amb la projecció de l’energia vital i l’espiritualitat de l’ésser que transita d’un nivell a un altre.
Santvicentina nascuda a Manresa el 1970, vaig treballar durant onze anys al taller de gravat Trama, essent el gravat i la il·lustració els meus principals mitjans expressius. La maternitat m’ha empès a aprofundir en la importància de la cura de la infància i dels processos d’embaràs, part, criança, desenvolupament… com a fonament clau pel benestar emocional de l’adult. He combinant la creació amb la realització de classes per adults i infants i actualment amb la feina d’educadora infantil a l’escola bressol el Niu.
L’obra deCentre forma part de la instal.lació dePart i evoca el naixement (mare i criatura) com a centre de l’univers a través del qual s’expressa la força i el misteri de la vida.
Vaig néixer a Manresa l’any 1964.
Llicenciada en Belles Arts comparteixo la meva activitat artística entre la docència i l’estudi d’art.
Soc membre del grup deVenus i l’obra que presento parteix de la idea de niu que juntament amb altres elements com el llençol blanc, connota la sexualitat, la concepció i el naixement.
L’obra deNiu forma part de la instal.lació dePart i es converteix en una metàfora de la reproducció femenina.
Vaig néixer a Buenos Aires l’any 1972. Soc mare de 4 fills i fa més de 20 anys que visc al Bages.
Graduada en Arts i Oficis Artístics per l’Escola Llotja de Barcelona, compagino el meu treball d’art floral amb la creació d’obra pròpia.
Soc membre del grup DeVenus i l’obra deLluna forma part del conjunt instal.lació dePart del grup deVenus, que a través de quatre imatges del part vol expressar les fases dels cicles llunars íntimament relacionats amb la dona i la natura.
Altres intervencions artístiques
LAS TRICOTORRAS és un projecte comunitari creat a Xàbia, Alacant per a promocionar l’art de teixir en comunitat, compartint idees, patrons i una bona tassa de te.
Aquesta instal·lació de Las Tricotorras, Celebració, és un cant a la sang, a la menstruació, als loquis de la quarantena, símbol de vida i del poder de la dona.
Altres propostes sobre El part motiu de creació social i artística
Ana Álvarez-Errecalde. Fotografia
M’interessa desafiar la idea de maternitat santificada, patida i obedient que –instaurada per la religió- va ser perpetuada per la ciència i per l’art. Al parir no m’avergonyeixo del meu cos ni de la meva sang. M’allunyo d’una maternitat virginal, exposant una experiència sexual i plaent, lliure de qualsevol càstig o vergonya.
Aquest autoretrat es converteix en un símbol d’una maternitat molt poderosa, una maternitat que mentre dóna a llum una criatura també està parint una nova dona: insubmisa, amorosa i plena. Conscient de la seva pròpia força.”
Una imatge que parla de les ferides. Al fons podem veure una fotografia de Ana Álvarez-Errecalde de la sèrie “Cesària, més enllà de la ferida” 2009. Aquí tenim el seu escrit del llibre editat per l’ocasió:
Per “Cesària, més enllà de la ferida” vaig retratar a una trentena de dones i vaig recollir els seus testimonis de denúncia, aprenentatge, angoixa, gratitud i transformació després de l’experiència de donar a llum mitjançant aquesta intervenció.
El més difícil ha estat el sofriment no comprès, perquè si el bebè està bé, la resta és secundari. Vaig sofrir en silenci i solitud, un dolor negat com a tal fins que vaig poder compartir-lo amb altres dones que també s’havien sentit com jo: trencades, fracassades, ferides en l’ànima. Compartir el dolor el valida, demostra que està fundat i que no és fruit d’una ment malalta….
Tana E. Ruiz. Pintura
La Tana al llibre ens explica:
A la sala de dilatació diferents metges entraven i, sense paraules, t’introduïen la mà enguantada per a veure quant havies dilatat. Si et posaves a la gatzoneta per a alleujar el dolor lumbar les infermeres et renyaven i et manaven tombar-te en la llitera. No t’explicaven res del que et feien. Tot això et donava a entendre que havies de ser passiva. El part era alguna cosa que et feien sense tu, per a obtenir un nen. D’aquí la meva figura sense mans ni peus, és a dir: sense poder fer o moure’s. Vaig passar l’embaràs i part sense el pare, però després del part em van portar a l’habitació un paper per al registre on el primer que posava era: “Nom del pare”, per això la meva criatura innocent és separada de la mare i transformada per la balança de la justícia (lleis) en un paper que acabarà abocat en la catifa/territori del pare com una possessió més. A dalt, com a dona sola amb un bebè em sentia insignificant, sola i acorralada davant un món amenaçador.
Sònia Moya Villanueva. Poema / Alba Juanola Casajuana. Els tres Moments
Myriam Negre Masiá. Escultura
Myriam Negre ens explica al llibre: El part sempre ha estat nostre, però sento que ens vam perdre en el camí. Avui, amb aquesta escultura en ceràmica, reivindico el part conscient, a la serp i la dona antiga, que ens guien de nou, de tornada a casa. El crit anuncia l’arribada d’una nova consciència, que neix de les entranyes, que muda la pell, que és lliure, que flueix amb els cicles de la natura i no té por a parir perquè sap qui és.
La Luciana s’expressa així al llibre sobre el tema de la pèrdua d’una criatura:
Una de les coses que es repeteix més en la pèrdua d’una criatura en l’embaràs o en el part és el silenci. El silenci dels batecs del cor, el silenci del plor, el de la parella, la família o amics, el de l’entorn… el silenci de l’absència. A vegades per respecte, pel dolor, per vergonya o incomprensió…
Altres obres exposades sobre El Part és Art
Gràcies Anna, per compartir aquest magnífic treball, també en el món virtual. He vist de primera mà, l’esforç, els nervis, el neguit que provoca un esdeveniment d’aquest estil, però gràcies al vostre esforç, tenacitat, il·lusió i energía vareu fer possible l’exposició real. Malgrat les noves circunstàncies sobrevingudes i amb aquesta nova aportació, del teu bloc, ara també podem gaudir de “El Part és Art” , a internet. Jo, ho he fet !!!
Gràcies Jordi pel teu comentari tan sincer, ens en sortirem, un petó.
Anna, moltes gràcies,
preciosa aquesta passejada per l’exposició que havia de durar fins avui.
Moltes persones m’han dit que tenien ganes de veure-la.
Ho podries compartir a Instagram a part_i_art ?
Esperem que tot plegat ens faci reflexionar i que el patiment sigui el menys possible.
Montse intentarem que l’exposició es pugui veure uns dies més quan la situació es normalitzi. Sort que de moment podem compartir els continguts per les xarxes socials. Gràcies pel comentari.
Gràcies Anna, He enviat el link a una estudiant de doctorat de Colombia que estava interessada i que està trebalant aquests temes, per a que conegui aquesta magnífica iniciativa. Gràcies per posar-la les xarxes doncs es fa més fàcil de difondre… Felicitats a totes les participants!
Gràcies a tú per la iniciativa de fer difusió de l’esdeveniment. Sort en tenim de la tecnologia,aquests dies tan complicats, que ens permet fer arribar la informació a tot arreu del món. Salut.
Anna , moltes gràcies per compartir aquesta exposició. M’ha encantat. Llàstima que no hi ens puguem passejar.
Esperem que la situació es normalitzi i es torni a obrir la sala Espai7. Gràcies pel comentari i salut!